24.4.09

Notbåten Andabeløy


Denne båten er en av Bragdøya kystlags mange "hvilende kulturminner". Den hviler i dag i havna på kystkultursenteret, men vi håper på at den snart får seile med sitt nye mannskap og brukes til fiske og annen aktivitet. Noen av kystlagets medlemmer vil gjerne gjøre den ferdig og bruke den, men for dem som for oss andre: Viljen er sterk, men tiden løper fra oss likevel.

Båten er bygget på Andabeløy i 1939 som gavlbåt. Den er kravellbygd, furu på furu
Vi har fått fortalt at Lars Tjørve på Lista bygget den om rundt 1960: Han la på to bordganger og bygget krysserhekk. I forbindelse med ombyggingen ble skroget revet ned til vannlinja. Motoren som har stått i til nå er en 60hk Listerdiesel fra 1960. Den
ble overhalt da båten ble slippsatt i 1995. Motorfundamentet er i stål. Propellen er en 2-bladet bronsepropell fra den opprinnelige Grenaa-motoren som satt i. Men akkurat det å få inn en grei og driftssikker motor, er en av de mange utfordringene kystlaget har i dag.

Erling Abrahamsen kjøpte båten i 1960. Han solgte den senere til en fisker på Forsand ved Stavanger, men savnet den så mye at han kjøpte den tilbake i 1980.
Båten lå på vann, under tak, og var svært lite i bruk de siste årene før kystlaget overtok den.

Abrahamsen drev lysfiske etter sild og brisling i Lyngdals- og Kristiansandsfjorden, snurrevadfiske på Listafjorden og Siragrunnen, notfiske etter makrell, makrelldorging og reketråling i Listafjorden. Bemanningen var 4 mann under notfiske, under snurrevadfiske 2. Båten er svært «byrig» - dvs. den laster godt. I følge Abrahamsen kunne den ta mer enn 8 tonn på dekk. De andre fiskerne i området kalte den for en «rauholsbåd» fordi det som regel var umulig å se om han hadde fangst ombord.

Abrahamsen henvendte seg til fylkeskonservatoren og sa at han var interessert i at notbruket ble bevart. En mulighet i fylket var båtsamlingen på Bragdøya, og hovedutvalget for Næring, Samferdsel og Miljø i fylkeskommunen bevilget penger til kjøp av båtene med utstyr, for bevaring på Bragdøya. Den er altså en del av fiskebåtsamlingen til kystlaget.

I kystlaget hadde flere medlemmer etter tur ansvaret for båten frem til den vinteren 2002 ble plassert i dokka på Bredalsholmen for restaurering.

Kystlaget fikk båten tilbake høsten 2005. Det gjensto en del arbeid, som noen av medlemmene gikk i gang med. Den har ligget i havna på Bragdøya siden da, og kommer langsomt til verdighet igjen. I 2008 tok et par av medlemmene ansvaret for båten og ønsker å gjøre den ferdig og ruste den opp til å brukes til fisketurer for lagsmedlemmer og publikum.

Føringsbåten som hører til, er i dårlig stand. Den er skjev og motoren er i dag en eneste rustblokk og lar seg nok ikke redde. Sannsynligvis må
den ende sine dager på et kommende St. Hans-bål, men ikke før den er behølring dokumentert og målt opp. Et oppmålingskurs er planlagt som et "kulturminnårsprosjekt" høsten 2009.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar