25.3.09

Mormors russedessert


Mormor laget alltid dessert. Nesten hver dag kom det hvite stettfatet fra Egersund fajanse på bordet etter middagen. Fylt med sviskekompott, rødgrøt, tilslørte bondepiker (hvis det var søndag) eller, best av alt, med russedessert. Russedesserten var rosa, lett som skum, smakte syrlig-søtt. Vi fikk kald melk til; de voksne helte melka over desserten, vi barn drakk den ved siden av.

Jeg har spurt om andre ohusker russedesserten, og det gjør de. Men det vi husker er tydeligvis ikke det samme. Var den med tyttebær, med ris, med eggehvite eller hvordan var det nå....

Oppskriften på russedesserten omtrent slik mormor laget den, fant jeg i Høst og Milbergs "MATLÆRE - omarbeidet for folkeskolen og den linjedelte ungdomsskolen":

3 ss semulegryn 1/2 l saft og vann sukker Ha alt i kokekaret og kok grauten 10-15 min. Pisk strakts grauten med en trevisp til den blir lys og lett. Server desserten med føltemelk eller helmelk.

Det er denne gamle kokeboka som kommer frem når jeg ikke husker oppskriften på blandingsforholdet i fin fiskemat, saltlake til persesylte eller steketiden for søsterkake. Det står lite om pasta i denne boka og ingenting om å lage pesto eller lynsteke kamskjell. I seg selv er boka et minneskrift over en tid da "gagns mennesker" måtte lære å koke sild, røre blod til blodpudding og stelle petroleumsapparater.

Men russedesserten finner jeg også i mer moderne medier. Nettstedet matoppskrift.no har den med; med litt mer saft og anbefaling om å bruke miksmaster. Tine.no synes, ikke uventet, at desserten den skal serveres med Tine vaniljesaus og angir at den er lett å lage og at arbeidet tar ca 25 minutter. På NRK Sogn og Fjordanes hjemmeside legger Anne Marie Nyborg Jensen ut oppskriften på sin bestemors russedessert, med gelatin og servert med krem.

Min bestemor pisket russedesserten
med hjulvisp i en gul pressglassmugge. Det gjorde susen. Ikke noe med miksmaster, vanlijesaus eller krem. Bare rosa salighet.


3 kommentarer:

  1. old Norwegian girl from Canada still remembers mormors russedessert. I went on the Internet and found you, and those two other recipes that you mentioned. I look forward to make it. It has been over 25 years since my last russe dessert. I am looking forward to see how my very Canadian kids will like it.

    SvarSlett
  2. Kosleg! Fint å lesa om bestemorminner. Eg lærde å lage russedessert på skulekjøkkenet. Arne Brimi har med russedesserten i ei av kokebøkene sine. Topp med dessert.

    SvarSlett
  3. jeg leget den i dag, etter min mors oppskrift, knallgodt med melk og sukker på, ;)

    SvarSlett